2. SZÜLETÉS ANYAKÖNYVEZÉSE
A születés a születés helye szerinti anyakönyvvezetőnek be kell jelenteni a születést követő első munkanapon.
Az intézetben történt születést az intézet vezetője,
az intézeten kívül születést a szülők és a szülésnél közreműködő orvos jelenti be. Az intézeten kívüli születést, ha annál az orvos nem működik közre, a bejelentésre kötelezett 5 napon belül jelenti be.
A bejelentéssel egyidejűleg a bejelentő közli és igazolja mindazokat az adatokat, amelyek az anyakönyvezéshez szükségesek.
Bejelentéshez szükséges iratok:
-
az anya és az apa érvényes személyazonosításra és állampolgárság megállapításra szolgáló okmánya (személyazonosító igazolvány, útlevele) kártya formátumú vezetői engedély, lakcímkártya (fénymásolat is elegendő)
-
házassági anyakönyvi kivonata fénymásolatban. (Amennyiben a szülők a házasságban nem viselnek közös házassági nevet, a házassági anyakönyvi kivonatnak tartalmazni kell a szülők megállapodását a gyermek születési családi nevéről)
-
elvált családi állapot esetén a jogerős válási ítélet vagy válási záradékkal ellátott házassági anyakönyvi kivonat.
-
özvegy családi állapot esetén a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonat
-
házasságon kívül született gyermek esetén a teljes hatályú apai elismerő jegyzőkönyv
A gyermek megszületése előtt ajánlatos kérni, hogy a szülők születését, házasságkötését, családi állapot változását, az apai elismerést az illetékes anyakönyvvezető az Elektronikus Anyakönyvi Rendszerbe rögzítse be, mert abban az esetben ezekről az anyakönyvi eseményekről már nem kell okiratot becsatolni. az eljárás illetékmentes.
Amennyiben a gyermek - és a szülők nem élnek házasságban – reprodukciós eljárásban fogant, be kell csatolni még:
· Igazolás az egészségügyi intézményből, hogy kik vettek részt a reprodukciós eljárásban (kik a szülők)
· Nyilatkozat mindkét szülő részéről, a születendő gyermek családi nevére vonatkozóan
Otthon szülésnél
Ha az intézeten kívüli születésnél az intézeten kívüli szülésről szóló kormányrendeletben meghatározott felelős személy nem működött közre, a születés szülész-nőgyógyász szakorvos által utólagosan kiállított igazolás alapján anyakönyvezhető. Az igazolásnak tartalmaznia kell az anya személyazonosításra alkalmas adatait, a szülés, a születés tényét és annak vélelmezett idejét, valamint a gyermek születési nemét.
|
Külföldi állampolgár szülők esetében (a fentieken túl):
|
|
Külföldi állampolgár esetében magyarországi tartózkodásra jogosító idegenrendészeti hatóság által kiállított engedély/igazolás/kártya, valamint útlevél szükséges.
|
|
|
|
A külföldi állampolgárságú szülők külföldön kötött házassága esetében a házassági anyakönyvi kivonat szükséges hiteles fordítással ellátva, valamint egy igazolás a személyes joguk szerinti állam konzulátusától arról, hogy a házasság fennáll a gyermek születésekor.
|
|
|
|
Amennyiben valamelyik szülő külföldi állampolgár és gyermeküknek külföldi utónevet választanak, az adott állam (vagy külképviseletének) igazolása szükséges arról, hogy a választott utónév az adott országban anyakönyvezhető.
|
|
|
|
Ha az anya családi állapota hajadon, a családi állapotát igazoló okirat hitelesített magyar nyelvű fordításban; ha az anya elvált vagy özvegy, a házasságot és annak megszűnését igazoló külföldi okirat hitelesített magyar nyelvű fordításban.
|
|
|
|
Az anyakönyvi eljárásban csak az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda fordítása vagy konzuli fordítás fogadható el, diplomáciai felülhitelesítéssel vagy Apostille-bélyegzővel ellátva, amennyiben ezt jogszabály előírja!
Ha mindkét szülő külföldi állampolgárságú, akkor a gyermek ISMERETLEN ÁLLAMPOLGÁR-ként kerül bejegyzésre az anyakönyvbe.
A szülők feladata a gyermek állampolgárságának a rendezése, a nyilvántartásba vételének intézése. (Nagykövetség, idegenrendészet) Amennyiben rendezték a szülők a gyermek állampolgárságát, nyilvántartásba vételét, akkor azt adatváltozásként bármelyik települési anyakönyvvezetőnél bejelenthetik, és az új anyakönyvi kivonatot igényelhetik.
|
|
|
Anyakönyvezni a szülők által meghatározott sorrendben legfeljebb két, a gyermek nemének megfelelő utónevet lehet a magyar utónévjegyzékről szóló miniszteri rendelet mellékletét képező utónévjegyzékből.
Ha a választott utónév nem szerepel az utónévjegyzékben, az érintett – jogszabályban meghatározott módon az anyakönyvi szerv közreműködésével – kérheti az utónév utónévjegyzékbe való felvételét. Az anyakönyvi szerv a kérelmet továbbítja a HUN-REN Nyelvtudományi Kutatóközpont részére, amely az anyakönyvi szerv megkeresésére harminc napon belül véleményt ad a kért utónév utónévjegyzékbe való felvehetőségéről, ezt követően a kérelmet és a véleményt haladéktalanul megküldi a kultúráért felelős miniszter részére.
A magyar utónévjegyzéket a kultúráért felelős miniszter rendeletben állapítja meg. A kultúráért felelős miniszter felel az utónévjegyzék időszakos felülvizsgálatáért.
Letölthető nyomtatvány:
Az anyakönyvi hivatal a kórház bejelentését követően azonnal anyakönyvezi az újszülöttet. Erről születési anyakönyvi kivonatot állít ki, s azt a törvényes képviselő, illetve meghatalmazott részére ügyfélfogadási időben átadja, egyébként postai úton tértivevényes küldeményben a gyermek törvényes képviselőjének lakóhelyére megküldi.
A születés anyakönyvezése után, amennyiben szükséges újabb anyakönyvi kivonat, a szülők bármelyik települési anyakönyvi hivatalban illetékmentesen kérelmezhetik.
Az anyakönyvezést követően az illetékes Okmányiroda az anya állandó lakóhelyére postai úton hivatalból megküldi a gyermek lakcímigazolványát, mely tartalmazza a gyermek személyi azonosítóját és lakcímét.
2006. január 1-től Magyarország valamennyi újszülött polgára számára támogatást nyújt, amely arra szolgál, hogy a nagykorúság kezdetén, vagyis a 18. életév betöltése után könnyebb legyen a fiatalok életkezdése. A Babakötvény alaptámogatását nem kell igényelni, a gyermek anyakönyvezése után automatikusan kerül a Magyar Államkincstárban vezetett névre szóló számlára. Erről a szülő levélben értesítést kap.
Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár hivatalból küldi meg a gyermek TAJ kártyát Bővebben:www.oep.hu
Az újszülött részére az állami adóhatóság a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartását kezelő központi szerv adatszolgáltatása alapján az adóazonosító jelet hivatalból megképezi, az adóigazolványt hivatalból kiállítja, azt nem kell külön megigényelni
Ügyintézés helye:
Szekszárd MJV Polgármesteri Hivatal Anyakönyvi Osztály
Szekszárd, Béla király tér 8. földszint 12, 13, 14, 15-ös irodák
Illetékesség:
Szekszárd közigazgatási területén történt születést Szekszárd MJV Polgármesteri Hivatalának Anyakönyvi Osztálya anyakönyvezi
Az eljárás illetékmentes
