1. ANYAKÖNYVI KIVONAT IGÉNYLÉSE
 
Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény és az anyakönyvi feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII.20.) Kormányrendelet rendelkezései szabályozzák az anyakönyvi okirat kiállításának szabályait.
 
Az anyakönyvi kivonat három nyelvű (magyar, francia és angol). Amennyiben Uniós országban kívánják felhasználni, akkor kérhető hozzá az unió tagállamainak nyelvén kiállított fordítási segédlet. (nyelvek: angol, bolgár, cseh, dán, észt, finn, francia, görög, holland, ír, lengyel, lett, litván, magyar, máltai, német, olasz, portugál, román, spanyol, svéd, szlovák, szlovén)
 
Ebben az esetben nem szükséges az okiratra hitelesítés (Apostille, diplomáciai felülhitelesítés) és fordítás.
 
Az anyakönyvbe bejegyzett vagy bejegyezhető adatról kért anyakönyvi kivonat kiállítására az az anyakönyvvezető illetékes, akinél az anyakönyvi okirat kiállítását kérték.
 
A nyilvántartó anyakönyvvezető illetékes (anyakönyvi esemény helye szerinti) At.12. §, ha
-          az anyakönyvi kivonat hivatalból történő kiállítására
-          az elektronikus anyakönyvbe még be nem jegyzett anyakönyvi bejegyzésről elektronikus úton igényelt anyakönyvi kivonat kiállítására
 
Ha a kérelmező az elektronikus anyakönyvben szereplő bejegyzésről elektronikus úton igényelt anyakönyvi kivonatot személyesen kívánja átvenni, az anyakönyvi okirat kiállítására az anyakönyvi okirat kiállítása iránti kérelemben az átvétel helyeként megjelölt anyakönyvvezető illetékes.
 
Az elektronikus anyakönyvben szereplő bejegyzésről elektronikus úton igényelt anyakönyvi okirat kiállítására az anyakönyvi esemény helye szerint illetékes anyakönyvi szerv (kormányhivatal) vagy külföldön történt anyakönyvi esemény esetén a hazai anyakönyvezés végzésére kijelölt anyakönyvi szerv (BFKH) illetékes.
 
Ha az anyakönyvi esemény helye Szekszárdon történt, akkor az anyakönyvi kivonatot (születési, házassági, bejegyzett élettársi kapcsolat, haláleset) Szekszárd Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Anyakönyvi Osztályától lehet kérni.
 
Az anyakönyvi kivonat kiállítását az érintett, vagy az általa meghatalmazott személy kérheti.
 
Amennyiben a születési kivonatot nem az érintett vagy a szülője, házassági anyakönyvi kivonatot nem a férj vagy a feleség, a bejegyzett élettársi kapcsolat anyakönyvéből szóló kivonatot nem a felek kérik, más személy csak meghatalmazással és személyazonosításra alkalmas okmánnyal együtt igényelheti.
 
Letölthető nyomtatványok
 
Kiskorú esetén a szülők vagy a szülők által meghatalmazott személy kérheti a kivonat kiállítását.
 
Halotti anyakönyvi kivonat kiállítását a hozzátartozó vagy az, akinek jogos érdeke fűződik a haláleset tényének igazolásához és ezen érdekeit igazolja, kérheti.
 
Amennyiben nem az anyakönyvi bejegyzésben szereplő személy igényli a kivonatot, közölni és szükség esetén igazolni kell, hogy a kivonatban szereplő személlyel milyen rokoni vagy jogi kapcsolatban áll. (hozzátartozói minősége)
 
Az anyakönyvi kivonat kiállítása iránti kérelmet bármelyik anyakönyvvezetőnél elő lehet terjeszteni (2010. évi I. tv. 73. § (5) bekezdés.
 
 
Előterjesztés formái:
 
1. Ügyfélkapun keresztül
 
A magyarorszag.hu honlapon a Család menüpontban található anyakönyvi kivonat menüpontra kattintva  https://www.magyarorszag.hu/szuf_fooldal#szolgaltatas_lista,CS.ANY
elérhetővé válik a kérelem.
A kérelmező kizárólag a saját anyakönyvi eseményéről igényelhet kivonatot.
 
2. E-papír szolgáltatás igénybevételével
Lehetőség van e-papír szolgáltatás igénybevételére is, https://epapir.gov.hu/  . Ebben az esetben az anyakönyvi kivonat kiállításához szükséges letölthető nyomtatvány kitöltését követően fel kell csatolni a kérelmet, indokolt esetben a meghatalmazást.
 
3. Önkormányzati Hivatali Portálon keresztül
A weboldal elérhető https://e-onkormnyzat.gov.hu/ oldalon, de az önkormányzat weboldalán is megtalálható. https://ohp-20.asp.lgov.hu/ugyinditas - anyakönyvi kivonat kiállítási kérelem.
 
4. Posta úton
Posta úton kizárólag abban az esetben igényelhető anyakönyvi kivonat, ha az igénylő közli az anyakönyvi kivonat kiállításához szükséges adatokat, (lásd: letölthető nyomtatvány). Ebben az esetben a kiállított anyakönyvi kivonatot kizárólag a kérelmező állandó lakóhelyére tudjuk postázni.
 
5. Személyesen ügyfélfogadási időben (Az ügyintézés előzetes időpont egyeztetéssel lehetséges.)
A személyes kivonat kérés esetén szükséges:
  • a kérelmező személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványa (érvényes személyazonosító igazolvány, vezetői engedély, útlevél) valamint a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa
  • amennyiben az átvevő meghatalmazott, úgy legalább teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt (két tanú aláírásával ellátott) eredeti meghatalmazás vagy a RNY-ben  rögzített elektronikus meghatalmazása
 
Ügyintézés helye:
Szekszárd MJV Polgármesteri Hivatal Anyakönyvi Osztály
Szekszárd, Béla király tér 8.  földszint 12, 13, 14, 15-ös irodák
 
Ügyfélfogadás:
Hétfőn és szerdán: 08:00-12:00 és 13:00-16:30-ig
 
Az anyakönyvi kivonat kiállítása: illetékmentes
Ügyintézési határidő: 15 nap.