Kereskedelmi tevékenységek bejelentése, engedélyezése
 
I.                   Tájékoztató
 
A kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009.(IX.29.) Korm. rendelet (továbbiakban: R.) értelmében kereskedelmi tevékenység a forgalmazott termékkörtől függően a kereskedelmi hatósághoz tett bejelentés és nyilvántartásba vételt követően, illetve a kereskedelmi hatóság által kiadott és véglegessé vált működési engedély birtokában végezhető.
 
Kereskedelmi hatóságként a kormány a kereskedő székhelye szerinti települési önkormányzat jegyzőjét jelölte ki a mozgóbolt útján folytatott kereskedelmi tevékenység az üzleten kívüli kereskedelem, a csomagküldő kereskedelem, az automatából történő értékesítés, a közlekedési eszközön folytatott értékesítés és az üzleten kívüli kereskedelem esetében.
Az itt nem említett kereskedelmi tevékenységek – azaz üzletben, bevásárló központban, vásáron vagy piacon, közterületen vagy közvetlen értékesítés keretében végzett kereskedés – esetében kereskedelmi hatóságként a kereskedelmi tevékenység helye szerinti települési önkormányzat jegyzője jár el.
 
Az engedélyköteles kereskedelmi tevékenység kivételével az, aki Magyarország területén kereskedelmi tevékenységet kíván folytatni, köteles az erre irányuló szándékát a kereskedelmi hatóságnak bejelenteni, a fentiek szerint, a tevékenység helye vagy a vállalkozó székhelye szerinti települési önkormányzat jegyzőjéhez. A jegyző a bejelentésről a R. 2. melléklete szerinti adattartalommal nyilvántartást vezet, és az önkormányzat honlapján közzéteszi. A bejelentés másolatát a nyilvántartásba vételt követően a nyilvántartási számmal együtt elektronikus úton megküldi a R. 6.§ (2a) pontja szerint érintetteknek.
 
A R. 3.mellékletében felsorolt termékek kizárólag üzletben forgalmazhatóak, és a kereskedőnek működési engedélyt kell kérnie forgalmazásukhoz az üzlet helye szerinti települési önkormányzat jegyzőjétől. A jegyző a működési engedély megadásával egyidejűleg az üzletet nyilvántartásba veszi és a nyilvántartást az önkormányzat honlapján közzéteszi.
 
A kereskedő a kereskedelmi tevékenység bejelentéséről szóló bejelentésében illetve a működési engedély kiadása iránti kérelmében feltüntetett adataiban bekövetkezett változást haladéktalanul, míg a nyitvatartási idő változását, az azt megelőző nyolc napon belül köteles a jegyzőnek bejelenteni. Az üzlet megszűnését a megszűnést követő 8 napon belül kell bejelentenie.
 
 
II.                  Ügyintézés:
 
Hatáskör és illetékesség: Szekszárd város közigazgatási területe
 
Az ügyet intéző osztály:
Szekszárd Megyei Jogú Vráros Polgármesteri Hivatala
Hatósági és Koordinációs Igazgatóság
Igazgatási Osztály
 
Címe:
7100 Szekszárd, Béla király tér 8. ügyfélszolgálati iroda
 
Ügyfélfogadási időpontok:
Hétfő:    8:00 - 12:00-ig és 13:00 - 16:30-ig
Szerda:  8:00 - 12:00-ig és 13:00 - 16:30-ig
Péntek:  8:00 - 12:00-ig
 
Időpontfoglalásra nincs lehetőség
 
Ügyintézők:
 
Tóthfalusi Tímea hatósági ügyintéző
    Telefon: 74/504-144
Horváth János hatósági ügyintéző
    Telefon: 74/504-179
 
Az eljárás indul:
Kérelemre
 
Ügyintézési határidő:
Bejelentés esetén 15 nap
Engedélyezési eljárásban 25 nap
 
Illeték:
Bejelentéses eljárásnál: illetékmentes
Működési engedély kiadására irányuló eljárásban: illetékmentes
Adatváltozás bejelentése: illetékmentes
 
Letölthető nyomtatványok:
 

A kérelem benyújtásának módja:        

 hivatalos elektronikus úton (a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvényben meghatározott elektronikus úton

A.)  Természetes személy ügyfél esetén

  • - Személyesen ügyfélfogadási időben
  • - Postai úton (7101 Szekszárd, Pf.: 83.)
  • Természetes személy ügyfél nem köteles elektronikus ügyintézésre, azonban dönthet úgy, hogy a kérelmeit elektronikus úton nyújtja be. Ebben az esetben rendelkeznie kell Ügyfélkapus elérhetőséggel. Amennyiben még nem rendelkezik Ügyfélkapuval, a regisztrációt elektronikus úton a https://ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio honlapon keresztül, vagy személyesen bármely Kormányablaknál megteheti.

A természetes személy ügyfél a kérelmeit az Ügyfélkapus bejelentkezést követően online kitölthető űrlapot, az általános üzenetküldő szolgáltatáson, az ún. ePapíron keresztül tudja benyújtani.

B.)  Egéni vállalkozó, társas vállalkozás ügyfél esetén

Az ügyfélként eljáró egyéni vállalkozó, társas vállalkozás a kérelmeit elektronikus úton köteles benyújtani. Amennyiben a kérelmező még nem rendelkezik cégkapuval, a regisztrációt a https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/tajekoztato.html linken tudja kezdeményezni.

Az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet a kérelmeit Cégkapus bejelentkezést követően az általános üzenetküldő szolgáltatáson, az ún. ePapíron keresztül tudja benyújtani.

 
III.              Kapcsolódó jogszabályok:
 
  • 2005. évi CLXIV. törvény a kereskedelemről,
  • 2009. évi LXXVI. törvény a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól,
  • 210/2009. (IX.29.) kormányrendelet a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről,
  • 186/2009. (IX.10.) kormányrendelet a bejelentésköteles szolgáltatási tevékenységek tekintetében a bejelentés elmulasztása esetén fizetendő bírságról, továbbá a szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóságok általános kijelöléséről,
  • 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
  • 2023. évi CIII. törvény a digitális államról és a digitális szogáltatások nyújtásának egyes szabályairól